Şihâbüddîn Ahmed Bin Ali
Bir işin, bir ibâdetin sahih olması için, dört mezhebden herhangi birine uygun olması lâzımdır. Ya'ni, o işin sahih olması için, bir mezhebde uyulması lâzım olan şartların hepsine uygun olması lâzımdır. Bir ibâdeti yaparken, şartlarından biri bir mezhebe, başka biri de başka mezhebe uygun olursa, bu ibâdet sahih olmaz. Meselâ, deriden kan akarsa, Hanefi mezhebinde abdest bozulur. Şâfi'i mezhebinde bozulmaz. Bir erkek, yabancı kadının derisine dokununca, Şâfi'ide, ikisinin de abdesti bozulur. Hanefide ikisinin de bozulmaz. Derisinden kan aksa ve kadına da dokunsa, her iki mezhebe göre abdesti bozulur. Bu abdest ile kıldığı namâz sahih olmaz. (Bunun abdesti, bir mezhebe göre sahih olmadığı zamân, diğer mezhebe göre sahih oluyor. Namâzı sahih olur) denilemez. Bu kimse, iki mezhebi (Telfik) etmekte, karıştırmaktadır. Böyle kimseye (Müleffık) denir. Müleffıkın ibâdetinin sahih olmayacağı söz birliği ile bildirilmiştir...
Bir ibâdetin bir şartı bir mezhebe, başka şartı da başka mezhebe göre sahih olursa, bu ibâdet sahih olmaz. Abdest alırken, başının bir parçasını mesh eden kimse, köpeğe değdikten sonra namâz kılsa, bu namâzı sahih olmaz. Çünkü, abdesti Mâlikiye göre sahih değildir. Köpeğe dokununca, Şâfi'iye göre üstü necis olmuştur. Bunun gibi, tehdid ile, zor ile yaptırılan talâk Hanefide sahih olur. Boşadığı kadının kız kardeşini alabilir. Şâfi'ide ise sahih olmaz. Bunlar da (Telfik) olur.
İHTİYAÇ OLDUĞU ZAMAN...
Fakat bir kimse, bir ibâdeti, bir işi, bir mezhebin bütün şartlarına uyarak yapıp bitirdikten sonra, bunu tekrâr yaparken veyâ başka bir ibâdeti, başka bir işi yaparken, başka mezhebin şartlarına uyarak yapması, âlimlerin çoğuna göre sahih olur. İhtiyaç olduğu zamân yapmak ise, söz birliği ile sahih olur. Hattâ bir mezhebin şartlarına uyarak yapılan bir işin, bir ibâdetin bu mezhebe göre sahih olmadığı, başka bir mezhebe göre sahih olduğu sonradan anlaşılsa, o mezhebe göre sahih olduğunu düşününce, o mezhebi taklid etmiş olur. O işi sahih olur. Çünkü o ibâdeti kurtarmak için, mezheb taklidine ihtiyâc hâsıl olmuştur...