Ebül-abbâs El-gamrî
Bir mümin, namazını güzel kılar, rükû ve secdelerini tamam yaparsa, namaz sevinir ve nûrlu olur. Melekler, o namazı göğe çıkarır. O namaz, namazı kılmış olana, iyi duâ eder ve sen beni kusurlu olmaktan koruduğun gibi, Allahü teâlâ da, seni muhâfaza etsin, der. Namaz güzel kılınmazsa, siyah olur. Melekler o namazdan iğrenir. Göğe götürmezler. O namaz, kılmış olana, fenâ duâ eder. "Sen beni zâyi eylediğin, kötü hâle soktuğun gibi, Allahü teâlâ da seni zâyi eylesin" der. O halde, namazları tamam kılmaya çalışmalı, tâdil-i erkânı yapmalı, rükûu, secdeleri, kavmeyi yâni rükûdan kalkıp dikilmeyi ve celseyi yâni iki secde arasında oturmayı iyi yapmalıdır..."Ubûdiyyet (kulluk) nedir?" diye sordular. O; "Malı bırakıp emrolunan husûsa sımsıkı sarılmakdır. Hak aramak yerine vazifeye koşmaktır." buyurdu.
"Öyleyse kerem nedir?" diye sordular. O; "Dünyâyı ona muhtac olanlara bırakıp, Allahü teâlâya kulluğa yönelmektir." buyurdu.
"KİME CİMRİ DERLER?"
"Cimri kime derler?" diye sordular. O; "İhtiyaç ânında başkasını düşünmeyene" buyurdu.
"Dünyâ ve âhiret işlerinde kardeşlerini kendisinden önde tutana ne denir?" denildi. O; "Îsâr sâhibi denir" buyurdu.
Ona; "Bid'at nedir?" dediler. Şu karşılığı verdi: "İlâhi hükümleri çiğnemek, sünneti küçümsemek, şahsi istek ve düşüncelere tâbi olarak Kur'ân-ı kerim ve sünnete uymayı terk etmektir."
Ebü'l-Abbâs el-Gamri, vefatına yakın günlerde, bir sohbetinde; "Zamânın fesâda varmasına şu üç topluluğun hareketi sebeb oldu: 1. İrfân sâhibi olduklarını iddiâ edenlerin günah işlemesi. 2. Muhabbet ehli olduklarını söyleyenlerin hıyâneti. 3. Allah yolunda olduklarını söyleyenlerin yalanı" buyurdu.