Melek Helâle, Şeytan Harama Davet Eder
Kelime-i tevhid; söyleyenin korkusunu ve hayalindeki düşünceleri giderir. Allahü teâlânın diğer isimleri ile yapılan zikirde hayâle gelen düşünceler tamamen gitmez. Hayâl galip olup, talebe, bir makamın sahibi oldum sanır. Hâlbuki, kavuştuğu makam hayâlidir. Makam, kalbi ve ayni değildir. Ben böyle iddiacılarla karşılaştım, Bunlardan bazısı; "Ben her gece mirâc ederim" diye iddia ederdi. Bazıları da; "Bana günah zarar vermez" diyerek, bozuk itikâdda idi. Bu düşünceleri hayâlden gelme idi. Bu ise mekr-i ilâhidir, yani Allahü teâlânın aldatarak, nimet şeklinde gösterdiği musibetlerdir...
Evliyâdan Ebû Ali Rodbâri'den; "Bir kimse günah işler ve; 'Bana helâldir. Çünkü ben öyle bir dereceye yükseldim ki, günahlar bana zarar vermez bana tesir etmez' derse, bu kimse hakkında ne dersiniz?" diye sorulunca, cevaben; "Öyle bir makama kavuştuğunu söyleyen, kavuştu; fakat Cehenneme kavuştu!.. Yoksa cennete ve Hakk'a kavuşmadı. Çünkü, haram olan şeylerin helâl olacağı makam yoktur. Haram olan, her makamda haramdır. Her âlim kendi makamına uygun amel işler. Yükselmeye mâni olan işlerin yanına uğramazlar. İşte bir asırdır âlemde hak ve doğru sûretinde, bâtıl olan işleri yapanlar meşhûr oldu" buyurdu...
Bir kimse yapılması vâcib olanı yapmasa veya yapılmaması lâzım geleni yapsa, Allahü teâlânın tayin ettiği hududu aştığı için âsi ve günahkâr olur. Resûlullah Efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem) ümmetinden sünnetini işlemediği için intikam almaz, ümmetinin cezalandırılmasını istemez. Allahü teâlânın emirleri ve yasakları böyle değildir. Allahü teâlânın, insanların aklının alamayacağı emir ve yasakları çoktur. Bunlar, Allahü teâlânın mekridir. Bu mekrden kurtulmak için Resûlullahtan gelen emir ve yasaklara uymak lâzımdır...
Her insanın yanında bir melek bir de şeytan bulunur. Hayırlı düşünce ve ilhamlar melektendir. Kalbe gelen düşünceler dine muhalif ise, şeytanın iğvasından kalbe üfürdüğü vesveselerindendir. Melekler helâl yola davet eder, mübaha davet etmez. Şeytan ise harama da davet ettiği gibi mübaha da davet eder. Çünkü mübah sebebiyle hile yaparak, günah işletmeye sevk eder...